Ana içeriğe atla

AĞAÇ EV SOHBETLERİ # 43


Ağaç Ev Sohbetleri 43. haftasnda Kedi Mırıltısı'nın koordinatörlüğünde devam ediyor.Bu haftanın konusu Kaystros Tyrha'dan gelmiş:
                   
 Toplumsal yaşamımızı olumsuz etkileyen en önemli üç sorun,
önem sırasına göre hangileridir?
Bu sorunların üstesinden gelmek için sizce neler yapılmalıdır? 

Bence toplumdaki  pek çok sorunun kaynağı "şark kurnazlığı". Türk Dil Kurumu bunu "Doğu dünyasının anlayış, görgü ve davranış gibi özellikleri çerçevesinde zamana yayma, boşvermişlik, neme lazımcılık içeren uzun vadeli planlar yaparak bir işte karşı taraftan istediğini elde etme işi" olarak tanımlıyor. 

Bana göre şark kurnazının tanımı daha kapsamlı. Üç kuruşluk işi görülsün diye gelene ağam, gidene paşam diyen şark kurnazı örneğin.  Ya da karşısındaki kibar, saygılı, efendi  olduğundan bunu zayıflık olarak algılayıp karşısının hakkını gasp etmeye çalışan kişi de şark kurnazı. Hiç bir değer yargısı olmadan, sadece çıkarlarına odaklanan kişi de şark kurnazı. Dindar görünüp kapitalist yaşayan da şark kurnazı. Kuralları, demokrasiyi inilip binilecek tren olarak gören de şark kurnazı. 

Şark kurnazlığı tehlikeli ve pek çok sorunun temelinde o var. Çünkü kısa vadeli çıkarlara odaklandığından, günü kurtarmaya çalıştığından, samimiyetsiz olduğundan, "şark kurnazı"nın eline ne geçerse geçsin onu bozacak, hiç bir zaman kurulan sistem amacına ulaşamayacak. Bu nedenle toplumun çoğunluğunda görülen "şark kurnazlığı"nı tedavi etmek gerek. Kurallar ve kurumlar ülkesi olmak ve kuralları uygularken esnetmeden acımasız davranmak belki çözüm olabilir. 

İkici sorun "eğitim". Berbat bir eğitim sistemi içinde yıllarımızı heba edip, mezun olunca elimizde olanın koca bir sıfır olduğunu görüyoruz. Hatta eğitim sistemi öyle berbat ki, bu sistem içinde yetişen çoğunluğumuz bunu fark edemeyecek kadar körelmiş oluyoruz. Kötü eğitim, vasıfsız, beceriksiz,niteliksiz  bir toplum yaratıyor. Bunun çözümü en iyi olduğu söylenen ülke modellerini kopyalamak olabilir.  

Son sorun bence nüfus artışı. Mevcut  durumda  kaliteli eğitim, sağlık hizmeti alamıyoruz .Herkes okullu olabilsin diye niteliksiz üniversiteler, liseler çoğalıyor.  Kişi başına düşen milli gelir düşük, yoksul insan çok. İşsizlik çok yüksek, hepimize yetecek iş yok ve nüfus her geçen gün artıyor. Eskisi gibi devletin aile planlamasını  desteklemesi, bu konuda topluma yön vermesi çözüm olabilir..

Güncel konular kolay yazarım demiştim ama zorlandım, Ağaç Ev Sohbetleri'nin güzel tarafı da düşünmeye zorlaması. Umarım uzun haftalar devam ederiz. 

Yorumlar

  1. Güzel cevaplar geliyor:) Şimdiye kadar okuduğum yazılar arasında eğitim sorunu üzerinde herkes birleşmiş. Mikrofonu sokaktaki vatandaşa uzatsan ilk sorun, hayat pahallılığı ikincisi işsizlik der:)
    Şark kurnazlığına gayet güzel ve doğru olarak yer vermişsin. Şark kurnazlarına ceza öneriniz ne olabilir?:))

    Bu davranış biraz egoizmle alâkalı sanırım. Herkes kendi çıkarının peşinde, eğer yoksa çıkarı toplumun hayrına tövbe billâh bir şey yapmaz. Ama varsa çıkarı devletini bile satar.

    Plânsız nüfus artışı gerçekten de büyük sorun. Teşekkürler:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şimdi okudum da şark kurnazlığı yerine ahlaksızlık demek daha doğru olurmuş sanki:) eğitim düzelirse sanki diğer tüm sorunlar çorap söküğü gibi çözülür. Zor bir konuydu, düşündürdü, ben teşekkür ederim:))

      Sil
  2. Genç nüfusa yeterli derecede istihdam sağlandıktan sonra problem ortadan kalkar. Türkiye'nin toprakları çok verimli ekilmeyen bir sürü arazi var. Tarım arazilerine teşvikleme artarsa sorun ortadan kalkar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle tabi de yine de bunlar olana kadar nüfus kontrol altına alındı fena olmaz:)

      Sil
  3. şark kurnazlığı, güzel bir deyimmiş pekiiii :)

    YanıtlaSil
  4. Şark kurnazlığı tanımı bu kötü durumu çok güzel ifade etmiş. Yeni bir terim öğrenmiş oldum.
    Eğitim herkesce kabul görmüş ortak sorun zaten.
    Nüfus artması konusu artan nüfusa istihtam sağlanamadığı sürece büyük bir sorun olmaya devam edicek.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. işsizlik çok, nüfus azalsa belki işsizlik de azalır:))

      Sil
  5. hepimiz hemen hemen hemfikiriz. demek ki eğitimden başlayıp düzeltmek gerek :)

    YanıtlaSil

Yorum Gönder