Ana içeriğe atla

İLK KOMPOSTUM

Daha önce  kompost kovası aldığımı anlatmıştım. Kompost yapmak için kova dışında talaş ve Bokaşi sıvısına ihtiyacımız varmış. Kovam geldi ama diğer iki malzemem yoktu. Onları sipariş edip gelmesini bekledim. Yalnız bu Bokaşi sıvısı kovanın yarı fiyatı!! Buğday Derneği'nin sitesinde süt, pirinç ve suyla yapılışı anlatılmış, ama ilk sefer olduğundan ben satın almayı seçtim. Bu sıvı sineklenmeyi, kokuyu engellerken gübreleşmeyi hızlandırıyormuş, onun için önemli.

kompost sıvısı


Malzemelerimi tamamladıktan sonra ilk kompostumu pazar günü kurdum.Çöp turşusu diyorlar ama turşu kurmaktan kolay.  Kovanın içindeki süzgeçli bölmenin üzerine biraz talaş serpip Bokaşi sıvısı püskürtüyoruz. Sonrasında organik atıklarımızı atıp bir poşet yardımıyla sıkıştırıyoruz. Benim kovamın içinde sıkıştırma aparatı var, onun için poşet kullanmama gerek kalmadı.

Bokaşi kompostuna yumurta kabukları, ağartılmamış kağıt, mukavva, sebze kabukları, soğan kabuğu, narenciye kabukları atabiliyoruz. Bazı yerlerde et ürünlerinin bile atıldığı söylense de benim kovamla gelen kitapçıkta hayvansal ürünleri atmayın yazdığından şimdilik atmadım. Bozulmuş sebze, meyve kesinlikle atmıyoruz, kötü kalpli bakterilere neden oluyor, sistemi bozuyormuş.  

Bugün kompostumla üçüncü günüm. Kötü bir kokusu yok. Vakumlu kapakları açmakla ilgili genel sorunum var onun için kovanın kapağını açmak için şekilden şekle giriyorum, zorlanıyorum. Kompostu suyunu her gün almak gerekiyormuş. İlk gün su çıkmayabiliyormuş, benim üçüncü günüm, hala su çıkmadı, böyle bir sıkıntım var. Bir de kovanın dolmasına az kaldı, hemencecik doluyor :) Onun dışında sevdim bu işi. 

Kova tamamen dolunca iki hafta kapağı açmadan bekleyip sonrasında toprağa gömüyoruz.Araçla on dakika mesafede bahçemiz var, ben oraya götüreceğim.Bahçesi olmayanlar sinsice parka gömebilirler, park bulurlarsa tabii.

Kompostun üstünde beyaz küf çıkması gerekiyormuş, siyah çıkarsa içerde kötü bakteriler üredi demekmiş, döküp yeniden başlayacakmışız. Bakalım beyaz küf çıkarma konusunda muvaffak olacak mıyım? 

1- talaş dök ve sıvı püskürt




2-organik atıkları at



3-tekrar talaş serp, atıkları sıkıştır, kapağı kapat. bunları hızlı yap, oksijenle az temas gerekiyor.

Yorumlar

  1. Varsayalım beyaz küf oluştu ve amacınızda muvaffak oldunuz etmiş olduğunuz gübreyi ne yapacaksınız yani ek bir özelliği olacak mı? Yani bu işlemi atığın kendisini toprağa bırakarak yapsaydık aynı işlem olmayacak mıydı? Onu merak ediyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bokaşi kompostu ile elde edilen gübre hayvansal gübreden bile etkili, çok kıymetli bir gübre. bahçe toprağımız canavara dönecek :)) direkt toprağa gömersek atıkların dönüşme süreci iki yılı bulabiliyormuş, kompost yaparak dönüşümü hızlandırıp iki aya düşürüyoruz. bir de şehir hayatında toprak bulup gömmek zor. evde biriktirsek kokacak. çöplerin turşusunu kurarak kokmalarını da engelliyoruz.:)

      Sil
  2. Kerim beyin sorusu benimde aklımdan geçti..Ayrıca bu uğraş için tebrik etmek istiyorum..
    Şimdi aklıma takılanlar
    Doğadaki atıklardan gübre ederek tekrar doğaya kazandırma girişimini sadece sebze meyve yetiştirmek isteyen junior çiftçilerimiz için gibi mi düşünmeliyiz
    Yazında belirttiğin gibi parka gömmek uzun yada kısa vadede ne kazandırıyor..Bilmediğim ve uzak olduğum bir konu olduğu için soruyorum..

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. toprağı besleyen bir gübre elde etmiş olacağız. gıda atıkları plastiklerden bile daha çok sera gazı etkisi yaratıyormuş, onun önüne geçeceği. parklardaki topraklarda bitkiler daha çok beslenecek. bokaşiden elde edilen gübre öyle kıymetliymiş ki, japonya ithal ediyormuş. aslında güzel bir iş kolu olabilirdi. belki ilerde bu konuda uzmanlaşırım :)

      Sil
  3. Değişik.
    Arif Kerim Çalışkanın yorumuna da katılmadan edemedim. Direk toprağa bıraksak olmaz mıydı
    :)))
    Ben gibi tembel ruhlu insana göre çok uğraşlı gibi.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. toprağa gömersek süreç uzuyor :) aslında çok kolay. çöpe atmak yerine kompost kovasına atıp, kapağı kapatıp bekliyoruz :)

      Sil
  4. Bir şey daha öğrenmiş oldum bu yöntemi bilmiyordum, aslında yararlı bakteri üretimi yapıp daha yararlı bir şekilde toprağın güçlenmesi sağlanıyor sanırım, hem böyle yapınca daha hızlı oluyor direk alıp organik çöpleri toprağa koymaktansa...

    YanıtlaSil
  5. İzlediğim belgeselin birinde insan diskilari icinde kompostlar kullanıyorlardı.Sel yüzünden buyuk zarar görmüş bir Afrika ülkesinde baş gösteren salgın hastalık ( kanalizasyon kaynaklı) bu kompost sayesinde olumlu bir gerileme göstermişti, üstelik kötü kokunun da giderildigi söyleniyordu.

    Toprakta yiyecek atıklarının faydalı yok oluşu zaman alır.O zaman gelmeden insan sürekli çöp çıkartır.Üst üste yigilinca da sıkıntı olur haliyle. Kolay gelsin, beyaz beyaz küflü şeyleriniz olsun :) çiçekler için şahane gübre olur şimdi bunlar.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. belgeseli izlemek isterdim. kompostun müthiş bir şey olduğu söyleniyor, beyaz küf çıkartmayı dört gözle bekliyorum :)

      Sil
  6. Merakla beklediğim paylaşımlardan biriydi :-) Şimdide topraktaki etkilerini merak ediyorum 🙏 Direk atıkları toprağa bırakmaktansa biraz uğraşıp daha verimli bir işlem olacakmış gibi geliyor bana. Uzun bir süreç olabilir ama gözlemleme şansınız olursa lütfen bunu da anlatın ileride 🙏

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. toprakta etkilerinin muhteşem olduğunu söylüyorlr. ben de merak ediyorum, nasıl olacak. kompost gömdüğüm toprakta bitkilerin boy attığını hayal ediyorum. bunu yazmayı da çok istiyorum :)

      Sil
  7. bu gübre nolcak bahçede sebze yetiştirmek için mi kullanacaksınız :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sebze yetiştirmek emek ve zaman istiyor. Yetişemiyoruz. Toprağı besleyecegiz şimdilik:)

      Sil
  8. Eşim benzer bir şeyler yapıyor. Pet şişelerin kafasını kesip kullanıyor kova yerine. Belirttiğiniz üzere, kaynatılmış yumurta kabuğu, soğan ve portakal kabukları, tarçın gibi şeyler kullanıyor. Amacı evdeki saksı bitkilerine gübre yapmak. İlk tecrübeleri güzel ama izlediği yöntemin ayrıntısını bilmiyorum:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bokashi biraz daha karmaşık ama temel mantık aynı. Eşinizin güzel sonuçlar almasına sevindim. Umarım benim sonuçlar da iyi olur:)

      Sil
    2. Bir de Aloe vera bitkisinden, parasetamol ateş düşürücü falan kullanıyormuş. İlginç bir karışım bir ben yokum içinde:)))

      Sil
    3. Tam tarifi yazsanız, ben feyz alırdım:)

      Sil
  9. Daha önce hiç duymamıştım sizin yazınızla haberim oldu. Atıkların dönüştürülmesine dair ne yazık ki toplum olarak pek de bilinçli değiliz diğer toplumlara nazaran. İleride fırsatım olursa bu yöntemi ben de denemek isterim. Emeğinize sağlık

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Çok kolay bir yöntem, kompost seferberliği ilan edilse ülkemizde çok şey değişir de kollektif ruh ve coşku gerek:(

      Sil
  10. Ben daha öncesinde bilmediğimden dolayı siz komposto yaptınız sandım :)) Meğer öyle değilmiş.
    Çok güzel bir fikirmiş. Umarım başarılı olursunuz bu konuda :)

    YanıtlaSil
  11. Atıklar içinde narenciye kabuklarının (özellikle limonun) atılmamasını söylemişlerdi bana. Şaşırdım şimdi bunu okuyunca. :/
    Kolay gelsin :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Bazı yerlerde narenciye kabukları asidik olduğundan atılmamalı diyor. Çoğu yerde atılabilir diye okuduğumdan ben koydum bakalım:)

      Sil
  12. Ya tebrik ederim, ilk defa Türkiye'den böyle bir yazı okudum. Yani niyetlenenler olmuştu ama ilk sizi okudum ve çok hoşuma gitti. Bizim bahçede kompostumuz var biraz daha farklı büyük bir sistem. Her şeyi geri dönüştüren, neredeyse sıfır atığa yakın yaşayan biri olarak benim için bir oyun gibi, çok güzel bir alışkanlık.. Bu sistemi bilmiyordum, herkes evinde yapabilir dediğiniz gibi!

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Ülkemizde de kompost yapmaya başlayan çok insan var artık.sizin sistem daha güzelmiş. Kovayla zor olacak gibi. Benim kovam bir haftada doldu. Bir sürü kova gerekecek gibi:))

      Sil
    2. Şimdi aklıma geldi yazayım dedim.. çöpleri kovaya atıp, üstüne kepek ve o sıvıdan eklemeden önce, çöpleri iyice bastırmanız gerekiyor, ki onlar da zaten çürüdükleri için kolayca eziliyorlar. Ondan sonra yeni çöp ve diğer eklemeleri yapıyorsunuz. Yani dolma işleminin böylelikle biraz daha sürmesi gerekiyor. Ama tabii kalabalıksanız ve çokçöp çıkıyorsa o zaman haklısınız. Belirteyim dedim. Bu arada facete kompost yayınları yapan bir grup arkadaşım vardı, isterseniz linkini de gönderirim size. :)

      Sil
    3. Tüm gücümle bastırdığım halde çabucak doldu. Üstelik iki kişilik bir aileyiz:( çok çöp çıkarıyoruz demek ki. Grubun linkini çok isterim:))

      Sil
    4. hemen ekliyorum buraya linki :)
      https://www.facebook.com/groups/kompostyapimi

      Sil

Yorum Gönder