Ana içeriğe atla

BKK-KASIM 2022 /BABALAR VE OĞULLAR-TURGENYEV


 she is the man 'in kurduğu Blogger Kitap Kulubü'nde, Şule Uzundere'nin önerisi ile  Kasım ayında Turgenyev'in Babalar ve Oğullar kitabını okuduk.

Turgenyev daha önce okumadığım bir yazardı. Batı'da eğitim alıp Batı aydınlanmasını Rusya'ya taşımak isteyen yazar Rus edebiyatında realist akımın öncülerinden sayılıyormuş.Önce romanı okuyup. sonrasında Turgenyev'in hayatını okuyunca kitapta yazarın hayatından pek çok iz buldum.

Romanımız iki genç  arkadaş Bazarov ve Arcade'in  babaları ile ilişkileri, toplum için alışılagelmedik fikirleri ve hayatın getirdikleri ile fikirlerindeki ve hayatlarındaki dönüşümü anlatıyor.

Turgenyev nihilizm kelimesini kullanan ilk yazarmış. Romanımızın ana karakteri Bazarov'da nihilist bir hekim. Toplumdaki kast sistemine, geleneksel toplum yapısına, kiliseye, aristokrasiye karşı bir hekim.Hiç bir şeye inanmayan, hiç bir şeyi tanımayan biri. Oldukça sivri bir dili var. Sert, özgüvenli ve alaycı. Arkadaşı Arcade ise ona hayran, ama onun kadar sert değil ve bence yufka bir yüreği var.Arcade'in ailesi Bazarov'a göre soylu.

Bazarov ve Arcade eski zaman insanları  olarak gördükleri ailelerini, toplumu tartışarak aydınlatmaya çalışıyorlar. Bazarov pozitif bilimlere inanıyor, Batı'yı savunuyor, sanatı küçümsüyor. İki arkadaş birbirlerinin evinde kalıp aileleri ile tanışıyor, sonrasında bir asilzadenin misafiri oluyor. Burada sert adamımız Bazarov kendinden beklemediği şekilde aşık oluyor, reddediliyor, iyice serseri mermiye dönüşüyor.Halkı ücretsiz tedavi eden Bazarov talihsiz bir şekilde bulaşıcı hastalığa kapılıyor ve erkenden ölüyor. 

Arkadaşı Arcade ise  insanları tanıyıp aşık olunca sivri fikirlerinden vazgeçip topluma uyumla bir birey haline geliyor.

Kitabı kolay okudum ve keyif aldım. Sanırım klasikleri seviyorum. Bu kitabın diğer klasiklere göre hafif olduğunu söyleyebilirim.En başta fikir tartışmaları daha çoktu, sonrasında olaylar hızlandı. Bazarov bir düelloya katılınca yazar saçmalamış dedim ama sorasında Turgenyev'in hayatını okuyunca Tolstoy'un onu düelloya davet ettiğini öğrenip şok oldum. Düello normalmiş o dönemler için demek.Bir de kitabın başında Arcade'in babası için 40 yaşının biraz üzerinde yaşlı adam denmesi tuhafıma gitti. 40 yaşındayım ve yaşlı filan değilim :)

Bazarov'u sevdim. Güçlü yaratılmış bir karakterdi. Aşık olup kalbi kırılınca, aşık olup sudan çıkmış balığa dönünce de çok üzüldüm. Talihsiz bir şekilde ölmesine üzüldüm.

Sonuç olarak Turgenyev ile tanıştığıma memnunum, normal klasiklerden daha az doyurucu olduğunu söylemeliyim. Bu ay she is the man'in önerisi ile Algernon'a Çiçekleri okuyoruz.Görüşmek üzere..

"






Yorumlar

  1. Bende sevdim ama az sevdim sanki. Kolay okunduğu konusuna katılıyorum. :) Güzeldi ama geçti gitti. Önümüzdeki kitaba bakalım. :D

    YanıtlaSil
  2. Güzel tespitleriniz var. Burada Bazarov'un aşık olduğu kadını es geçmemek lâzım. O da güçlü bir karakter. Öyle ki Bazarov'u bile imana getiriyor. Bazarov yeni nesil bir genç olarak düzene ve sömürüye karşı. Fakat arzusunu gerçekleştiremeden aşkın tuzağına düşüyor. Keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kadın güçlü bir karakter ama benim kitapta bu güçlü kadın Bazarov'un arkadaşı zayıf Arcade'e yeşil ışık yakmıştı,bu da ilginç geldi bana.Bazarov daha iyi bir sonu hak ediyordu:)

      Sil
  3. oooo nerdesin seeeen :) bazarooov müthişli karakter :)

    YanıtlaSil
  4. Deepsi bu ara bu hayat da beni böyle yakamdan tutup duruyor, yazamıyorum, okuyamıyorum,çok koşturmaca var.bazarov efsane gerçekten,yazık etmiş Turgenyev:)

    YanıtlaSil
  5. :)) çok güzel anlatmışsınız elinize sağlık, yaşlılık isimli romanda 35 yaşındaki karakter 'yaşlı' olarak tanımlanıyordu:)) keyifli okumalar:)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. 35 yaş nasıl yaşlı olabilir ki? :)) teşekkür ederim...

      Sil

Yorum Gönder